Vernieuwende aanpak

De aanpak van VvE-collectief Deventer is In 2014 ontstaan in een appartementencomplex in Deventer. Het complex werd volledig beheerd door een externe VvE beheerder. Twee nieuwe eigenaren van een appartement, zagen dat het beheer niet aan hun verwachtingen voldeed. De onvrede bleek ook bij de andere eigenaren te leven. De belangrijkste bezwaren waren:

• Slechte bereikbaarheid, ook bij acute situaties;
  • Achterstallig onderhoud door starre uitvoering van een meerjarenplan;
  • Zeer matige uitvoering van onderhoud- en schoonmaak taken door grote landelijke ketens;
  • Afraffelen van de jaarlijkse VvE vergaderingen;
  • Hoge beheerkosten en jaarlijks een verhoging van de maandelijkse bijdrage.

Deze punten waren aanleiding om een extra vergadering met de VvE leden te beleggen. Daarin is unaniem besloten om het beheer volledig in eigen hand te nemen en het op een eigentijdse manier aan te pakken.

Rol van eigenaren en bewoners

Centraal in de aanpak staat de rol van de eigenaren en bewoners. Ze kunnen aangeven als ze bepaalde taken zelf willen uitvoeren. Dit kan een bestuursfunctie zijn maar ook bijvoorbeeld schoonmaak van algemene ruimtes, tuinonderhoud of technische klussen. Deze inzet wordt vergoed met een vast uurtarief. Deze aanpak heeft zich de afgelopen zes jaren bewezen als een werkmodel dat voor eigenaren en bewoners veel voordelen oplevert.

Concrete resultaten

Concreet zijn de volgende resultaten bereikt:

• Een daling van de maandelijkse bijdrage voor de eigenaren van 40% per jaar;
  • Geen jaarlijkse verhogingen meer;
  • De financiële reserve van de Vereniging is fors toegenomen;
  • Naast onderhoud ook aandacht voor wooncomfort, sociaal contact, isolatie, verfraaiing, vergroening en waardevermeerdering van de woning;
  • Uitbesteding van werkzaamheden alleen nog aan plaatselijke bedrijven. Zij kennen inmiddels het appartementencomplex en de bewoners. Dit werkt snel en kostenefficiënt;
  • De bewoners kunnen voor hun eigen appartement gebruik maken van het aanbieders netwerk van de VvE;
  • De jaarlijkse vergaderingen hebben ook een sociale component gekregen en worden goed bezocht;
  • Meer contact tussen de bewoners;
  • Het gebouw heeft een kwalitatieve betere uitstraling gekregen door fysieke aanpassingen en een betere schoonmaak;
  • Het huishoudelijk reglement is een actief document geworden. Met de eigenaren wordt besproken welke leefregels belangrijk zijn. Ze zijn nu bekend bij de bewoners en worden goed nageleefd.

Wilt u eens vrijblijvend van gedachten wisselen over wat VvE-collectief Deventer voor uw VvE kan betekenen? Bel of mail voor een afspraak.